استعلام چک صیادی + راهنما | طلوع پدیده
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

استعلام چک صیادی و نحوه دریافت آن یکی از مهمترین مسائلی است که دغدغه تمام کسانی که به هر طریقی با چک ها در ارتباط هستند شده است. طبق قانونی که در سال 99 به اجرا درآمد تمامی چک های جدید باید دارای شناسه صیادی معتبر بوده و از طرف طرفین مورد معامله مورد تائید قرار گیرد.
چک های صیادی باید حتما به نام فرد گیرنده باشند. علاوه بر این باید فرد گیرنده نیز میتواند با اسفاده از کد صیادی چک دریافتی از وضعیت حساب شخص صادر کننده اطمینان حاصل کند.
در این مقاله از وبسایت طلوع پدیده به بررسی دقیق چک صیادی و نحوه استعلام چک صیادی پرداخته خواهد شد و آگاهی های لازم را هنگام دریافت و یا صدور این نوع از چک ها را در اختیار شما عزیزان خواهیم گذاشت.

چک صیادی چیست؟

چک صیادی در اصل چک تضمین شده توسط هر دو طرف گیرنده و پرداخت کننده میباشد، صاحب دسته چک صیادی باید مشخصات چک نوشته را قبل از پرداخت نمودن در سامانه صیادی ثبت و به نام تحویل گیرنده بزند.
 
چک صیادی چیست؟
 
از آنجایی که سامانه صیادی چک ها به منظور جلوگیری از سواستفاده از چک، استعلام چک ثبت شده و جلوگیری از کشیدن چک بدون پشتیبانی مالی میباشد. اطلاعات مربوط به حسابی که چک آن در سامانه صیادی ثبت شده قابل بررسی میباشد.
اعتبار سنجی چک از نظر تقلبی بودن و وضعیت سفید یا قرمز بودن حساب که در ادامه به آن میپردازیم از جمله اهداف راه اندازی سامانه صیادی و استعلام چک صیادی میباشد.
 
گردش موجودی کالا چیست؟ برای کسب اطلاع روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

نحوه استعلام چک صیادی

هدف از این مقاله بررسی کلی چک های صیادی ، اعتبار سنجی چک های صیادی ، استعلام چک صیادی با کد ملی، روش های کلاهبرداری با استفاده از چک های صیادی است. اما قبل از آن باید مفاهیمی در باره چک های صیادی و سامانه استعلام چک صیادی پرداخت.
به طور خلاصه  سامانه صیادی با ارائه یک کد 16 رقمی به شما تمام اطلاعات لازم برای دریافت چک و یا عدم دریافت چک را میدهد. برای اینکار کافی است تا به سامانه Cbi.ir مراجعه کنید.
علاوه بر این تمامی اپلیکیشن های موبایل بانک و سامانه های بانکی نیز قابلیت استعلام و تعیین مالکیت چک صیادی را دارند.
 
نرم افزار حسابداری طلوع پدیده
 

تفاوت چک های صیادی با دیگر چک ها

به طور کلی چک های صیادی نیز همانند باقی چک ها میباشند و مقادیری مشابه با اطلاعاتی که روی هر برگ چک درج شده است مثل : تاریخ چک ، نام دریافت کننده چک ، کد ملی دریافت کننده چک ، شماره حساب صاحب چک ، مبلغ چک به عدد و حروف ، سریال و سری چک را دارند.
 
تفاوت چک های صیادی با دیگر چک ها
 
اما باید بدانید در چک های صیادی یک کد 16 رقمی در قسمت پایینی سری و سریال چک نوشته شده است. که در اصل کد صیادی این برگ چک میباشد. و تمام اطلاعات بر روی برگ چک میباید با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیادی یکی باشد.
این عدد 16 رقمی قابلیت استعلام چک صیادی را به شما ارائه میکند. و همچنین یک qr code در کنار کد 16 رقمی صیادی وجود دارد که برای استعلام چک صیادی به وصیله دوربین تلفن همراه و یا اسکنر های دیگر قابل استفاده است.
 
برای اطلاع از نحوه استعلام کد اقتصادی، با ما همراه باشید.

نکات مورد توجه در هنگام استعلام چک صیادی

بعد از دریافت چک اولین کاری که باید کرد بررسی کردن صیادی بودن چک میباشد. اگر چک رنگ مایل به بنفش و دارای کد 16 رقمی صیادی و همچنین کیو ار کد مخصوص استعلام چک صیادی بود باید اقدام به تایید کردن چک کنیم.

وارد سامانه صیادی میشویم و کد 16 رقمی چک را وارد میکنیم. اطلاعات ثبت شده در آن را با اطلاعات روی چک مقایسه میکنیم و در صورت مغایرت از تایید و دریافت چک میپرهیزیم. حتما استعلام چک بر اساس اقلام اطلاعاتی چک را قبل از دریافت چک انجام دهید.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

اگر تمام اطلاعات صحیح بود بعد از تایید چک توسط گیرنده هم اکنون چک را میتوانیم نقد کنیم و به حساب خود واریز نماییم. در هنگام دریافت چک استعلام چک بر اساس اقلام اطلاعاتی چک بسیار مهم میباشد. که آن را در سامانه استعلام چک صیادی بررسی کنیم. و قبل از دریافت چک از اطلاعات و وضعیت چک اطمینان کافی را حاصل کنیم و دریافت بدون استعلام چک صیادی بپرهیزیم.

عده ای سودجو چک را پرداخت نموده و از تایید آن سر باز میزنند و باعث بروز مشکلاتی برای شما میشوند. لذا از دریافت چک قبل از تایید آن در سامانه صیادی و استعلام چک رایگان صیادی دوری کنید.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام بورس کالا خودرو، با ما همراه باشید.

بررسی وضعیت چک صیادی

به طور کلی نظام بانکی در هیچ کشوری قادر نیست به طور تضمینی بگوید این حساب قادر پرداخت مبلغی نمیباشد. لذا شرایط خاص مانند فروش منزل یا ماشین در شرایط کلی حساب تاثیر گذار میباشد.
اما نکته ای که قابل بررسی میباشد و با استعلام چک صیادی با کد رهگیری میتوانیم به آن پی ببریم وضعیت حساب به طور کلی میباشد. این نوع استعلام در حقیقت به شما میگوید حسابی که چک از آن استخراج پول میکند تا کنون سابقه برگشت چک داشته یا خیر.
در اصل وظیفه سامانه صیادی این میباشد که به شما تمام اطلاعات یک حساب و دسته چک داخل یک سامانه ثبت شده را ارائه کند. سامانه صیادی نموداری را طراحی کرده است. که به شما وضعیت چک را از رنگ سفید (بدون برگشتی) تا رنگ قرمز (چک های برگشتی متعدد) نشان میدهد.
 
خلاصه مطلب
بررسی اعتبار چک صیادی یکی از روش‌های مهم برای کاهش خطرات پرداخت‌های ناموفق و برگشتی است. در این روش، با استفاده از سامانه‌ استعلام چک صیادی بانک مرکزی ایجاد شده است به آدرس Cbi.ir، می‌توان اطلاعاتی از شخص یا شرکتی که چک را صادر می‌کند دریافت کرد.

با استفاده از استعلام چک صیادی با کد ملی، می‌توانید وضعیت چک را بررسی کنید. و اطمینان حاصل کنید که چک صادر شده دارای اعتبار است و برگشتی نخواهد شد. این روش به شما اجازه می‌دهد که در امور مالی خود از پرداخت‌های برگشتی جلوگیری کنید و خطرات مرتبط با آن را کاهش دهید.

برای استعلام چک صیادی با بارکد، کافی است کد 16 رقمی چک را وارد کنید و سامانه اطلاعات لازم را به شما نشان می‌دهد. همچنین، سامانه به شما امکان می‌دهد وضعیت چک را در قالب نموداری از رنگ سفید (بدون برگشتی) تا رنگ قرمز (چک‌های برگشتی متعدد) مشاهده کنید.

برای دانلود پی دی اف کامل مطالب این صفحه، کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و استعلام چک صیادی

 





:: برچسب‌ها: چک , چک صیادی , استعلام چک صیادی , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی , استعلام چک صیادی بانک مرکزی ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: